Går Helan?

Jag var toastmaster på ett bröllop i helgen. Det var en synnerligen trevlig tillställning, men dessvärre saknades det sånghäften. Sånghäften är ju väldigt bra att ha om man gemensamt skall sjunga en snapsvisa eller liknande. Jag fattade mig snabbt och drog igång en låt som jag var övertygad om att alla kunde.

Det blev "Helan går".

Det gick bra, alla kunde den. Så det fick bli den sången till all dryck. Öl, snaps, vin, kaffe, avec you name it.

Dock fanns det faktiskt en person som inte kunde den, en dam från USA. Jag försökte lära henne den engelska texten "Hell and gore" men hon ville inte sjunga den.

Istället fick hon sjunga "Hey Al Gore".

Det funkade!

En annan sak, visst är det besynnerligt att svenskar som folkslag är relativt ensamma om att sjunga innan de dricker? I andra kulturer sjunger man först efter att man blivit berusad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0